Debata społeczna w Sośnicy
Wczoraj odbyła się debata społeczna, w której udział wzięli seniorzy z Sośnicy. Szczególną uwagę zwrócono na metody, jakimi posługują się oszuści, a także sposoby uniknięcia zagrożeń. Przybliżona została również tematyka związana z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Podczas debaty wyjaśniono zasady działania aplikacji "Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda".
25 października br. w Domu Seniora w Sośnicy odbyła się debata społeczna, poświęcona bezpieczeństwu osób starszych. Debatę poprowadził kom. Bartosz Nowicki. Udział w niej wzięli: Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Pleszewie mł.insp. Paweł Sobański, Kierownik Posterunku Policji w Dobrzycy, asp.szt. Przemysław Gajewski, st.asp. Monika Lis - Rybarczyk - profilaktyk społeczny, st. asp. Monika Kołaska – oficer prasowy, Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera, Grzegorz Lesiewicz - kierownik Biura Terenowego ZUS w Pleszewie oraz dzielnicowi z PP Dobrzyca - asp. Daniel Filipiak, st.asp. Karolina Biesicka, mł.asp. Piotr Ryfa.
Na początku spotkania policjanci wyjaśnili do jakich metod uciekają się oszuści, na czym polega oszustwo „na policjanta” i „na wypadek”. Podkreślono, że przestępcy cały czas modyfikują swoje metody, dlatego tak ważna jest ostrożność i czujność. Podczas debaty omówione zostały przestępstwa związane z tzw. spoofingiem, czyli oszustwem, polegającym na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. Zwrócono też uwagę na oszustwa, polegające na podszywaniu się pod pracowników banku. Na zakończenie prezentacji policjanci wyjaśnili jak uchronić się przed nieuczciwymi praktykami.
W dalszej części spotkania mundurowi omówili zasady bezpiecznego poruszania się po drogach w roli, zarówno kierowcy, jak i pieszego. podkreślono, jak ważne jest noszenie elementów odblaskowych. Przypominamy, ze obowiązek taki ma każda osoba piesza, która porusza się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Kierujący samochodem widzi taką osobę z odległości od 150 do 300 metrów. Zwrócono też uwagę na koniecznosc zachowania szczególnej ostrożności w obrębie przejść dla pieszych, Uczestnicy zapoznali się także z zasadami działania aplikacji " Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda".
Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera przestrzegała przed nadmierną ufnością i prosiła o zachowanie wzmożonej ostrożności podczas wizyt akwizytorów. W swojej prezentacji sporo miejsca poświęciła pokazom, podczas których często dochodzi do oszustw. Małgorzata Nadera omówiła także prawa jakie przysługują konsumentom oraz możliwości reklamacji z tytułu rękojmi i odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Rzecznik przestrzegała przed podpisywaniem umów bez czytania i zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy osobami podszywającymi się pod sprzedawcę prądu, dostawcę telewizji oraz zapraszającymi na rzekome bezpłatne badania lekarskie.
Przedstawiciel ZUS-u Grzegorz Lesiewicz zachęcał zebranych do zakładania kont bankowych. Omówił szczegółowo, jakie świadczenia przysługują seniorom. Podkreślił, że pracownicy tej instutucji nie odwiedzają mieszkańców w domach, aby, np. wręczyć im świadczenia, czy żądać jakiejś sumy pieniędzy. Ostrzegał także, aby nie odpowiadać na e-maile, które tylko teoretycznie pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera i uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jwgo pamięci.
Na zakończenie debaty każdy senior otrzymał ulotki z radami jak nie paść ofiarą oszustów.