Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Debata społeczna w Łęgu

Data publikacji 21.10.2022

Wczoraj, w Sali Wiejskiej w Łęgu odbyła się debata społeczna. Szczególną uwagę zwrócono na metody, jakimi posługują się oszuści, a także sposoby uniknięcia zagrożeń. Przybliżona została również tematyka związana z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Podczas debaty wyjaśniono zasady działania aplikacji "Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda". Nie zabrakło informacji o bezpieczeństwie w ruchu drogowym.

20 października br. w Sali Wiejskiej w Łęgu odbyła się debata społeczna, poświęcona bezpieczeństwu osób starszych. Debatę poprowadził nadkom. Bartosz Nowicki. Udział w niej wzięli: Wójt Gminy Czermin Sławomir Spychaj, Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Pleszewie mł.insp. Paweł Sobański, st.asp. Monika Lis - Rybarczyk - profilaktyk społeczny, asp. szt. Monika Kołaska – oficer prasowy, Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera, Grzegorz Lesiewicz - kierownik Biura Terenowego ZUS w Pleszewie oraz dzielnicowy z PP Chocz - st.asp. Sławomir Łoza. Nie zabrakło też sołtysa wsi Macieja Kubickiego i Przewodniczej Komisji Bezpieczeństwa Rady Gminy Czermin - Marii Rogowicz- Łukomskiej. Spotkanie zorganizowało Koło Gospodyń Wiejskich w Łęgu na czele z Przewodniczącą Elżbietą Grzegorek.  

Na początku spotkania policjanci wyjaśnili do jakich metod uciekają się oszuści, na czym polega oszustwo „na policjanta” i „na wypadek”. Podkreślono, że przestępcy cały czas modyfikują swoje metody, dlatego tak ważna jest ostrożność i czujność. Podczas debaty omówione zostały przestępstwa związane z tzw. spoofingiem, czyli oszustwem, polegającym na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. Zwrócono też uwagę na nowe oszustwa, polegające na podszywaniu się pod osoby, sprzedające węgiel, czy oszustwo "na kryptowaluty". Na zakończenie prezentacji policjanci wyjaśnili jak uchronić się przed nieuczciwymi praktykami.

W dalszej części spotkania mundurowi omówili zasady bezpiecznego poruszania się po drogach w roli, zarówno kierowcy, jak i pieszego. Podkreślono, jak ważne jest noszenie elementów odblaskowych. Przypominamy, ze obowiązek taki ma każda osoba piesza, która porusza się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Kierujący samochodem widzi taką osobę z odległości od 150 do 300 metrów. Zwrócono też uwagę na koniecznosc zachowania szczególnej ostrożności w obrębie przejść dla pieszych, Uczestnicy zapoznali się także z zasadami działania aplikacji " Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda".

Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera przestrzegała przed nadmierną ufnością i prosiła o zachowanie wzmożonej ostrożności podczas wizyt akwizytorów. W swojej prezentacji sporo miejsca poświęciła pokazom, podczas których często dochodzi do oszustw. Małgorzata Nadera omówiła także prawa jakie przysługują konsumentom oraz możliwości reklamacji z tytułu rękojmi i odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Rzecznik przestrzegała przed podpisywaniem umów bez czytania i zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy osobami podszywającymi się pod sprzedawcę prądu, dostawcę telewizji oraz zapraszającymi na rzekome bezpłatne badania lekarskie. 

Przedstawiciel ZUS-u Grzegorz Lesiewicz zachęcał zebranych do zakładania kont bankowych. Omówił szczegółowo, jakie świadczenia przysługują seniorom. Podkreślił, że pracownicy tej instutucji nie odwiedzają mieszkańców w domach, aby, np. wręczyć im świadczenia, czy żądać jakiejś sumy pieniędzy. Ostrzegał także, aby nie odpowiadać na e-maile, które tylko teoretycznie pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera i uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jwgo pamięci.  

Na zakończenie debaty każdy senior otrzymał ulotki z radami jak nie paść ofiarą oszustów. 

 
Powrót na górę strony