Spotkanie z seniorami w Domu "Senior-Wigor"
Policjanci oraz Rzecznik Praw Konsumenta uczestniczyli w spotkaniu z seniorami, które odbyło się wczoraj w Domu "Senior-Wigor" w Sośnicy. Celem spotkania było uświadomienie osobom starszym, jakimi metodami posługują się przestępcy i jak ustrzec się przed oszustwem i kradzieżą. Na podstawie przykładów, seniorzy dowiedzieli się, np. jak nie stać się ofiarą oszustów działających metodą “na policjanta CBŚ” oraz ,,administratora". Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jakie przysługują im prawa jako konsumentom oraz co robić w przypadku, gdy np. sprzedawca nie chce nam uznać reklamacji.
Poczucie bezpieczeństwa to jeden z głównych czynników wpływających na jakość życia mieszkańców. Współdziałanie społeczeństwa z Policją w tym zakresie jest z pewnością bardzo ważne. Policjanci, wspólnie z innymi instytucjami, chętnie uczestniczą w spotkaniach, na których przypominają mieszkańcom o środkach bezpieczeństwa. Tym razem funkcjonariusze mieli okazję spotkać się z osobami starszymi w Domu Senior-Wigor w Sośnicy.
W spotkaniu tym uczestniczyli policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Pleszewie oraz z Posterunku Policji w Dobrzycy, a także Rzecznik Praw Konsumenta.
Policjantka przekazała seniorom niezbędną wiedzę, mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa osób starszych oraz uświadomienie, jak nie stać się ofiarą przestępstw metodą „na wnuczka, policjanta CBŚ” czy „na administratora”. Zwróciła uwagę na to, że podawanie się za krewnych, funkcjonariuszy Policji czy pracowników różnych instytucji oraz firm usługowych to najczęściej stosowana metoda przez oszustów, których ofiarami padają z reguły osoby starsze lub samotnie mieszkające.
Goście zwrócili również uwagę na bezpieczeństwo seniorów w ruchu drogowym. Wyjaśnili na czym polega spoofing, podkreślając, że oszuści często podszywają się pod pracowników banku czy policjantów, a na naszym telefonie wyświetla się numer na policję czy też numer naszego banku. W takiej sytuacji, zachowaj szczególną ostrożność, gdy ktoś będzie do Ciebie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji. Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
Rzecznik Praw Konsumenta omówiła tematy, związane z zakupem towarów, jego zwrotem czy reklamacją. Byla też mowa o prawach, jakie przysługują konsumentowi, ile czasu mamy na zwrot zakupionego towaru i co zrobić, w przypadku odrzucenia reklamacji.
Ponadto uczestnicy spotkania chętnie dzielili się z swoimi doświadczeniami życiowymi, niejednokrotnie przykrymi dla nich, ale pozwalającymi im na wyciągnięcie konstruktywnych wniosków na przyszłość. Spotkanie to przebiegło w miłej atmosferze oraz pozostawiło w świadomości seniorów wiedzę dotyczącą podstawowych zasad bezpieczeństwa.